Belangrijk onderhoud en verbeteringen

Lemsteraak VB130 Eleonore overwinterde sinds 2003 op de wal en meestal in een overdekte hal. De motor werd goed onderhouden en het rondhout (mast, giek, boegspriet en gaffel) werd bijna elk jaar geschuurd en voorzien van meerdere lagen twee-componenten lak. De overige houten onderdelen kregen elke drie a vier jaar een beurt, afhankelijk van hun toestand. Het onderwaterschip kreeg werd vrijwel elk jaar gecontroleerd op beschadigingen en voorzien van een nieuwe laag antifouling (Interspeed van International) Een relatief geringe inspanning met optimaal resultaat.

  • Direct na aankoop is het onderwaterschip gestraald en voorzien van 3 lagen verfsysteem en antifouling

  • Kluivernet vervangen voor een donkerbruin weerbestendig net.

  • Al het buitenschilderwerk van hout aangepakt.

  • Helmstok vervangen voor een comfortabel hydraulisch bediend mooi houten stuurwiel. Stuurt zeer comfortabel. De stuurstand is ontworpen door Stofberg.

  • Een half cardanisch opgehangen driepunts kooktoestel met oven geplaatst.

  • Door van Workum is het potdeksel gereviseerd. Ontroesten en waar nodig vervangen van het staalwerk. Nieuw mahoniehouten potdeksel. Twee extra schootlieren voor de kluiver en bakstagen.
    De kuip voorzien van nieuw mahonie houten schroten. Beretanden (tbv landvasten) vervangen. (Roestvrij staal).

  • Het stalen dek is gepreserveerd en voorzien van een nieuw teak dek.

  • Een nieuwe boegspriet van Oregon Pine bij Piet Blauw.

  • Gegalvaniseerde overloop vervangen voor RoestVrij Staal.

  • Oorspronkelijke toilet vervangen voor een vacuüm toilet met vuilwater tank.

  • Koelkast op gas vervangen door een energiezuinige koelkast op elektriciteit (12V/220V).

  • Alle buiten onderdelen door professionele schilders opnieuw gelakt met twee-componenten, UV-bestendige lak.

  • Ter bescherming van de koelwaterleidingen onder het schip een extra kielbalk aangebracht. Zodat droogvallen met zekerheid veilig kan.

  • Een nieuwe MiniPlex-3 Wi 2K om boordcomputer draadloos met NMEA-2000 bootinstallatie te verbinden en daardoor overal op het schip te gebruiken.

  • Vet gesmeerde schroefas vervangen door een watergesmeerde schroefas (Vetus). Nieuwe CentaFlix koppeling.

  • Dit dekkleed beschermt de kuip tegen te snelle verwering door zon bij langere afwezigheid van de bemanning

  • Nieuw fok van Miedema Sailes.

  • Garmin Reactor 40 Hydraulic corepack met GHC20 en Hydraulische pompset. Met functies als automatisch overstag gaan en gijpen. Hierdoor heb je “een extra bemanningslid”! Houdt de aak supernauwkeurig op kompaskoers of onder juiste hoek in de wind.

  • In dit voorjaar is de Velvet keerkoppeling er uit gehaald en volledig gereviseerd door de fa. Drinkwaard in Sliedrecht.